MYE VIN FOR PENGENE august 2022

Her er mine valg for august. Alle vinene kommer fra økologisk dyrket, vinifisert med naturlig gjær. Noen er naturlige, men de er stabile og forståelige for alle. Jeg merker ikke vinen på en skala med 100 poeng og jeg foretrekker å bruke mine egne metoder for notater. Jeg bruker en setning og min beskrivelse av vinene er annerledes. Mitt fokus dreier seg om kompleksiteten av lukten, og smaken ( hvis den er lett å drikke, halv-kraftig eller kraftig), osv.

Pet Nat:

Ça n’estruc bi ancestral 270 Nok Ja jeg liker den.

Den gule fargen er halvintens overskyet. nesen er åpen med kandisert lime. Denne Pet Natten er tørr, frisk, semi-kraftig og tonisk. Den er perfekt for en aperitif. Dens druesort er Muscat og vinen kommer fra Esparreguera (Barcelona i Spania).

Oniric 215 Nok Ja jeg liker den.

Fargen er lys gul, nesen er frisk. Vinen er frisk og lett å drikke. Boblene er fine. Denne Pet Natten er tørr og nervøs. Det vil være perfekt for en aperitif. Denne vinen kommer fra L’Arboc i Tarragona (Spania).

Hvite viner:

Riesling La messe du matin Charles Frey. 250 Nok Ja jeg liker den veldig godt.

Fargen er halvintens gul. Nesen er diskret og frisk. Vinen er halvkraftig, tørr og frisk. Ettersmaken er mineralsk og halvkompleks. Denne vinen skal drikkes som aperitif. Denne vinen er lett å drikke frisk og tørr.

Sylvaner Charles Frey 250 Nok Ja jeg liker den.

Fargen er halvintens gul. Nesen er kompleks med tørket frukt og sitrus. Vinen er rund og halvkraftig. Denne vinen er tørr med en halvlang og mineralsk ettersmak.

Gewürztraminer Macération Charles Frey.260 Nok Ja jeg liker den veldig godt.

Fargen er uklar oransje. Blomsternesen er halvdiskret av rose. Ganen er lang og halvkraftig. Denne oransjevinen er mineralsk og presis med få tanniner. Denne feminine oransjevinen har en veldig lang ettersmak. Den tomme glassnesen er ren og floral. Jeg drakk den på tape i Becco med sardiner. Perfekt !!!

Nå Thiebaud Frey lager viner. Vinene er vinifisert naturlig, men de er veldig stabile.

Muchada leclapart univers 100% palomino 360 Nok Ja, jeg liker den godt, men du må like kraftige viner.

Den åpne nesen er vill. Fargen er uklar og halvintens oransje. Midten er rikelig, kraftig og rett. Tanninene er fine og ettersmaken er mineralsk. Denne hvitvinen er maskulin og rustikk. Denne rikvinen passer bra med hvitt kjøtt. Denne spanske vinen (Andalucia) kommer fra samarbeidet mellom David Leclapart (champagnevinmaker og Alejandro Muchada fra Cadiz). De bruker biodynamisk landbruk og få tilsetningsstoff. Disse vinene er vakre nysgjerrighet. .

Muchada Leclapart Lumière 530 Nok Ja, jeg liker den, men du må like kraftige viner.

Fargen er intens gul. Nesen er åpen med røkt skinke aroma. Denne vinen er rund og rafinert. Denne tørre hvitvinen er mineralsk og lang. Denne kraftige hvitvinen er rund og vil passe perfekt til hvitt kjøtt med en fløtesaus.

Røde viner:

Roc cab les vignes de Babass 340 Nok Ja, jeg liker den veldig godt.

Fargen er uklar halvintens kirsebær. Nesen er åpen med honning. Denne elegante vinen er halvfyldig og rafinert. Tannine er fine og ettersmaken lang og mineralsk. Denne naturlig Cabernet er stabil med en lang mineralsk ettersmak. Andre rødvin fra Babass (Groll N Roll ) er ustabil. Du kan kjøpe den, men du må lagre den i minimum seks måneder.

Dm rouge 200 Nok Ja jeg liker den godt.

Fargen er intens kirsebær. Denne nesen er litt vill. Denne vinen er frisk, lett og litt kraftig. Tannene er fine og ettersmaken er mineralsk og lang. Denne katalanske naturvinen er rustikk, men lett å drikke for sommeren.

Beaujolais cuvée Marylou 245 nok. Ja, jeg liker den veldig godt.

Det er en lettdrikkelig vin. Men denne Gamay med åpningen blir kraftigere. Tanninene er veldig smidige, ettersmaken er halvlang. Denne vinen er glou glou, den vil passe perfekt på en grillfest. Jeg tror du kan lagre den i 5 år (spesielt for magnums).

Panobile 2018 heinrich 269 nok Ja jeg liker den.

Fargen er halvintens rød. Nesen er halvåpen med skinn og pepper. Ganen er litt kraftig, rafinert og elegant. Tanninene er fine . Ettersmaken er halvlang. Denne årgangen er mer en klassisk vin enn de forrige. Denne vinen er perfekt med andeconfitert og sopp plukket av meg. Vinen er østerriksk. druesortene er Blaufränkisch og Zweigelt.

Jean-Charles Frilans sommelier og blogger i Oslo.

Jeg søker jobb i en vinbar i Oslo.

Legg igjen en kommentar