Mye Vin for pengene :September 2022 del 2

Aperitif er viktig i Frankrike. Det er først glass vin eller annen alkohol som portvin eller pastis før et måltid. Målet er ikke å drikke så mye, men det er å vekke appetitten. Du finner viner til aperitif i denne artikkelen. Jeg oppdaget interessante spanske viner med lokale druesorter. Mine valg er mer i min stil enn det første artikkel.

Bobler :

Noguer baix anima mundi ancestral 2016 297 Nok Ja jeg liker den

Fargen er halvintens gul. Nesen er halvåpen med tørket frukt. Munnen er fyldig og rund. Boblene er litt rustikk. Ettersmaken er lang med aromaer av mineralitet og smør. Denne rustikke boblen er for gastronomi. Den skal ikke drikkes som aperitiff, men til måltidet.

Hvite viner :

Fleur de cailloux Padie 290 Nok Ja jeg liker den godt, men du må like kraftige hvitviner.

Fargen er halvintens gul. Nesen er halvåpen og kompleks med krydder . Ganen er rett, kraftig maskulin. Ettersmaken er lang mineralsk og med krydder. Denne vinen fra Sør-Frankrike (Languedoc-Roussillon) er kraftig og maskulin. Du kan drikke det med hummer eller kjøtt soja saus eller med curry saus. Du kan også lagre den i minimum 5 år.

Nestarec I m not big wine Ja, jeg liker den godt, men du må like naturviner

Fargen er intens gul. Nesen er åpen med kandisert kvede. Ganen er fet, halvkraftig og rund med en fin syre. Ettersmaken er halvlang med frukt og mineralitet. Denne naturvinen er lett å drikke med volatile syre. Den ville vært perfekt som aperitif. Vinen kommer fra på Polet i november.

OKR Nestarec 360 NOK Ja jeg liker den godt

Fargen er intens gul. Nesen er åpen med kvedesyltetøy og krydder. Ganen er rikelig, halvlang, rund og semi-substantiell. Ettersmakeen er mineralsk, fruktig og halvlang. Denne glouglou vinen er tørr, men veldig rund. Den er å drikke nå. Veldig bra for Aperitif!!!!

Milan Nestarec er the winemaker av naturviner i Tsjekkia. Han overtok etter sin far i 2001 på disse 8 hektarene som ligger noen kilometer fra grensen til Østerrike. Jeg liker veldig godt vinene hans, men noen er av og til ubalanserte, som Nach, som bør glemmes i kjelleren. Når vinene hans er bra, er de veldig fint og elegant. Stilen hans er ikke de grønne naturviner som jeg ofte finner i østeuropeiske land. Hvis du er nysgjerrig, disse vinene er for deg. Jeg elsker danger 380 volt, en frisk naturlig boble…Det eneste problemet: du trenger en andre flaske.

Mv100 Aseginolaza Ja, jeg liker den godt.

Fargen er halvintens gul. Nesen er lukket. Ganen er rik, rikelig, konsentrert og rustikk. Ettersmaken er mineralsk og lang. Denne rike og kraftige vinen må lagres (5 år). Du kan drikke den til fisk med krydret saus eller hummer. Druesorten er Malvasia, vingården kommer fra regionen Navarre i Spania i 110 meters høyde.

Muschelkal weiss Gonzalez 2021 215 Nok Ja jeg liker den. godt

Fargen er lys gul. Nesen er diskret med pepper aroma. Ganen er halvkraftig, rett og tørr. Ettersmaken er mineralsk og halvlang med tørket frukt. Denne vinen er lett å drikke og den er perfekt for en forrett med rekker. Druesorten er Gruner Vetliner. Denne vinen er østerriksk fra Lichtenberg.

Leithaberg Dac weiss lichtenberg gonzalez 285 Nok Ja jeg liker den godt.

Fargen er lys gul, nesen er kompleks med tørket frukt og aromaer av gjæring. Munnen er halvkraftig. Retro-lukten er halvlang med tørket frukt og mineralitet. Denne vinen er fortsatt et barn (gjæringsaroma). Jeg råder deg til å dekantere det eller å holde det 5 minimum. Du kan drikke den til grillet fisk.

Vinmaker Gonzales jobbet med Heinrich. Heinrich er en av mine favoritt østerrikske naturvinprodusenter. Gonzales er en bra oppdagelse. Disse naturvinene er rene, stabile med en vakker personlighet. Jeg smakte 3 røde viner, Blaufrankirsch er den mest åpne. De to andre må lagres i minimum 5 år eller dekanteres. Det var en ubalanse mellom avslutningen og munnen; Vinene er ikke klare.

Hvis du liker veldig veldig veldig tørr tysk Riesling (Pfalz); Riesling rotstuck Wehrheim 164 Nok og Riesling wehrheim rotliengendes 230 Nok. De er Ikke min stil , men jeg vet at noen liker denne typen Riesling.

Haus klosterberg Riesling beerenauslese Molitor 2006 365 Nok Gul Herregud dette er bra!!!!

Fargen er dypt gull. Nesen er åpen med pasjonfrukt. Ganen er kremert, rund og fruktig. Den søte legende ubalanserer ikke vinen.

Ettersmaken er veldig lang med pasjonsfrukt. Denne dessertvinen ville være perfekt med en pasjonsfrukt crème brûlée. Den tomme glassnesen er ren og pasjonsfrukt uten svovel.

Oransjvin :

Pinot gris drueskall Johan 398 Nok Ja, jeg liker den godt, men du må like kuriositeter.

Fargen er intens oransje. Nesen er lukket med kandiserte frukter Munnen er fyldig, rund, elegant og kraftig med litt tannin. Retro-lukten er halvlang, mineralsk og litt tannisk.Denne kraftige vinen vil passe perfekt til andebryst med soyasaus. En oransje vin (som skal serveres mellom 12° og 14°) er en hvitvin vinifisert som en rødvin. (med kort eller lang maserasjon).

Rosévin:

Ruz Nestarec Ja, jeg liker den veldig godt.

Fargen er granateple. Nesen er åpen og krydret. Munen er rafinert og kraftig med god lengende og uten tannin. Ettersmaken er lang, glitrende og mineralsk. Denne feminine appelsinvinen er både kraftig og særegen. Det ville vært perfekt med forretter som snegler. Vin er ikke i vinmonopolet, men kun for vinbarer. Det er ikke en enkel rosé, men en god vin.

Røde viner :

All ewe need is love 2020 368 Nok Ja, jeg liker den veldig godt .

Fargen er intens kirsebær, nesen er lukket og kompleks. Ganen er rikelig, lang, konsentrert. Den er både kraftig og elegant. Tanninene er fine. Ettersmaken er lang og mineralsk. Denne kraftige vinen ville passe perfekt til Hjort med rødvinssaus. Det vil være lurt å dekantere det eller å lagre den mellom 5 og 10 år. Druesortene er østerrikske: Denne eiendommen i Oregon jobber i biodynamisk landbruk og med naturlig vinproduksjon. Jeg liker ikke amerikanske viner til vanlig, men jeg liker veldig godt viner fra denne vinbonde. De er veldig rene med mye personlighet.

Miquette syrah 2018 279 Nok Ja, jeg liker den veldig godt.

Fargen er intens kirsebær og uklar . Nesen er åpen med solbær likør. Ganen er rikelig, kraftig, lang og konsentrert.Tanninene er fine. Ettersmaken er lang, mineralsk, med pepper og frukt. Denne kraftige vinen er lett å drikke. Denne naturvinen er presis og balansert nå (ikke i fjor). Du kan fortsatt lagre den i minst 5 år. Mye vin for pengene

Fig bunch théorie Patrice baguette Ja, men du må like naturvin.

Kirsebærfargen er semi-intens. Nesen er åpen med frukt og musetiss. Ganen er rett, halvfyldig og lett å drikke.Ettersmaken er halvlang med musetiss, mineralitet og volatile surhet. Denne naturvinen er glouglou vin, Den passer god til charcuterie eller fisk (for folk som ikke liker hvitvin.) Vinen kommer på polet i November.

Motor callet 257 Nok Ja jeg liker den veldig godt.

Fargen er halvintens kirsebær. Nesen er halvåpen med krydder og rød frukt. Munnen er rund, behagelig og elegant med fine tanniner. Ettersmak er mineralsk og halvlang. Denne feminine vinen er lett å drikke . Den har fine tanniner og lavt alkoholinnhold for Spania. Det er en typisk glouglou vin til en fisk eller en grillfest med venner. Denne vinen kommer fra Mallorca. Vinmakeren bruker økologisk landbruk uten sertifisering, naturlig gjær og uten svovel. Drue er lokale fra en uMallorca: Callet. Den brukes ofte til rosé.

Jimenez landi Vinos singular 263 Nok. Ja, jeg liker den, men du må like veldig kraftige viner.

Fargen er blekk , nesen er diskret av krydder og lakris. Ganen er rustikk, rik, konsentrert og lukket. Tanninene er litt harde. Vingården ligger i provinsen Toledo nær Métrinda på 600 meter over havet. Druesortene er 85% Syrah 15% Cabernet Sauvignon. Landbruket er økologisk og biodynamisk. Vinmakeren bruker naturlig gjær og uten svovel. Han bruker minimal intervensjon. Denne stilen med «naturvin» er den samme stilen som Château de Viaud: klassisk som alle kunne forstå. Jeg må smake den over en uke for å forstå denne vinen. Jeg anbefaler deg å kjøpe den og å lagre den i kjelleren mellom 5 og 10 år. Mye vin for pengene !!!!

Blaufrankirsh Ole 2018 200 Nok Jeg liker den veldig godt.

Fargen er intens kirsebær. Nesen er åpen med creme de cassis (solbær likør). Munnen er Halvkraftig,rett, halvlang og elegant. Tannin er veldig fine. Ettersmaken er lang, mineralsk med lakris roma. Denne Elegant feminin vinen som kan drikkes nå på lammekoteletter. Det finnes fin balanse mellom tanniner og munnen. Mye vin for pengene !!!!

Jean-Charles frilans sommelier i Oslo

Jeg søker jobb i Oslo i en vinbar.

Legg igjen en kommentar